Vi styrker vores kunders performance gennem
Læs vores kundecases og hør mere om vores kunders oplevelser
En trivselsmåling åbner op for dialog om de svære ting og er med til at skabe trivsel
Vejlby Apotek fik i foråret 2023 udført en trivselsmåling i samarbejde med HRperformance P/S. Et samarbejde, der gav et solidt grundlag for at identificere, hvor de er i øjeblikket, og hvor de gerne vil hen, for at få et endnu bedre arbejdsmiljø i alle deres 4 enheder.
En temperaturmåling
For apoteker Cesare Cota bekræftede resultatet af trivselsmålingen på Vejlby apotek, at deres indsats de sidste 5 år med at styrke trivslen i alle enheder, også afspejles i personalets attitude og den feedback de løbende har fået i ledelsesgruppen. Trivselsmålingen fremhæver kort fortalt deres styrker, svagheder og udviklingspotentialet, som er med til at give dem en temperaturmåling og ikke mindst data, som de kan bruge i deres videre arbejde med at styrke trivslen.
Et af flere indsatsområder
Resultatet af trivselsmålingen var overordnet positiv og der, hvor de blandt andet så et indsatsområde var i ”distanceledelse”, hvor de er udfordret pga. afstanden mellem leder og de 4 enheder. De har derfor fokus på, hvordan de bedst muligt kan navigere på området både fagligt og praktisk samt finde den gode mellemvej, hvor alt kan tilgodeses.
Ledelsen skal aktivt på banen
At lave en trivselsmåling er dog også noget, der kræver, at ledelsen kommer aktivt på banen, fremhæver Cesare Cota, i trivselsmålingen svarer medarbejdere anonymt, og dermed kommer der åben og ærlig feedback der kan afsløre uventede udfordringer eller bekymringer, som måske ikke er kommet frem tidligere. Her er det vigtigt for ledelsesgruppen at reflektere og perspektivere over dem og det kan være nødvendigt, at igangsætte svære dialoger for at forstå og håndtere de identificerede udfordringer. Det kræver dermed åbenhed, empati og lydhørhed fra ledelsen for at skabe trivsel.
Medarbejderne skal inddrages
Cesare Cota vil anbefale andre at udføre en trivselsmåling og specielt i de perioder, hvor der stilles spørgsmål til trivsel på apotekerne. I hans optik er noget af det vigtigste at inddrage medarbejderne for at få deres perspektiver, erfaringer og forslag til at forbedre trivsel. Svarprocenten på analysen blev hos dem rigtig høj og det viste ham, at medarbejderne ønskede at deltage og bidrage til processen – trods personalemangel og travlhed.
Et solidt grundlag for vores videre arbejde
Hos Vejlby Apotek satte de stor pris på HRperformance P/S’s facilitering og sparring i forbindelse med trivselsmålingen. De fandt det værdifuldt, især præsentationen af den endelige rapport, der gav dem et klart billede af trivslen på Vejlby Apotek. Gennemgangen gjorde det nemt for dem at dele resultatet på et personalemøde og skabe et solidt grundlag for deres videre arbejde med trivsel.
Vejlby Apotek stræber efter at gennemføre trivselsmålingen som en temperaturmåling en gang om året, for at få viden om, hvor de står, også i forhold til tidligere målinger. De fremhæver, at det er et godt værktøj, der giver dem vigtige input i deres arbejde med trivsel.